Publikumsservice
- En håndbog om at arbejde med kundeservice i kulturbranchen

Underoverskrift

.



Om forfatter Maria Christensen


Marias mere end 20 år med arbejde i den danske kulturbranche har bragt hende forbi blandt andet billet- og abonnementssalg, daglig drift og ikke mindst publikumsservice hos kulturinstitutioner som Det Kongelige Teater, DRs koncertsale, Den Sorte Diamant og Kronborg Slot. Via disse stillinger, der alle har indeholdt arbejdsopgaver med direkte kontakt til publikum, har Maria opbygget stor erfaring og indsigt i publikumsadfærd og -psykologi, deres behov og forventninger. På samme tid har Maria opbygget erfaring med og forståelse for de udfordringer, det skaber for kulturinstitutionerne, når de gerne vil udvikle deres publikumsservices, særligt i en meget travl hverdag og med få ressourcer. Derfor har hun også gennem de seneste ti år søgt metoder til publikumsservicearbejdet, der kan imødekomme disse problemstillinger.


Al den viden og erfaring, Maria har samlet sig, giver hun nu videre i bogen Publikusservice i et håb om at give kolleger i branchen et forspring til deres publikumsservice arbejde.



______________________________________________________________________________________________________________________




Q&A med Maria Christensen:


Hvorfor har du skrevet bogen?

De seneste mange år har det danske kulturliv været under hårdt pres på grund af de økonomiske nedskæringer. Vi har brug for at genoprette og udvikle kulturlivet, og jeg tror på, det også skal gøres gennem god publikumsservice. Når vi højner servicen, højner vi totaloplevelsen for publikum, og det giver glade, trofaste og tilbagevendende publikummer. Det er altid en god forretning at arbejde med at højne en virksomheds kundeservice, og kulturbranchen er ingen undtagelse.


Hvem er bogen til?

Publikumsservice henvender sig til teatre, museer, biografer, spillesteder og andre kultursteder. Bogen er delt op i tre kapitler, som jeg kalder for ’akter’, for at blive i jargonen, der passer til den situation, læseren befinder sig i. Der er konkrete værktøjer til alle, som arbejder med publikum: fra medarbejderen i foyeren, baren eller billetlugen, til teamlederen og chefen på kulturstedet. Bogen er udformet som en coffetable-bog i stort format og med mange billeder, fordi den henvender sig til en branche hvor underholdnings-værdien og æstetikken er i højsæde.


Hvilken forskel vil du gerne være med til at gøre med din bog?

Jeg har selv arbejdet mere end 20 år i branchen med netop publikumsservice, og jeg ved, hvor hårdt mine kolleger på kulturstederne knokler for at gøre oplevelsen for publikum så god som mulig. Men nogle gange trænger man til inspiration og nye måder at gribe tingene an på. Vi tror tit, at det er dyrt at arbejde med publikumsservice, men det behøver det ikke at være. Det handler om, hvilken indstilling man har. Min bog er netop tænkt som en inspiration til at imødekomme det behov, som mange kultursteder har i hverdagen. Det er den bog jeg selv har manglet i mit eget arbejde, som medarbejder og mellemleder på nogle af Danmarks største kulturinstitutioner.



Maria Christensen på Linkedin:


______________________________________________________________________________________________________________________